VERDEN I MINE ØJNE Anmeldelser

⭐️⭐️⭐️⭐️ Casper Koeller, Sceneblog.

"Koreografi er så meget mere end Svanesøens synkrone svaner, for når Pernille Garde koreograferer zoologen Marie Hammers banebrydende forskning i noget så usexet som mosmider, så er det, man først for alvor føler sig meget lille i universet. [...] Med lige dele ord og bevægelser fortæller Pernille Garde en både personlig og vigtig fortælling om en kvinde, der har sat store spor indenfor forskning og viden om verdens sammenhæng. Men med Gardes fænomenale fornemmelse for intuitiv opfattelse af billeder og bevægelser, skaber koreografen med VERDEN I MINE ØJNE en sart, men betydende hybridforestilling, der hverken kan bokses ind som undervisning eller dans. [...] med naturens hjælp og enkle greb, samt de tre forrygende dansere i Pernille Gardes koreografiske hænder, er VERDEN I MINE ØJNE blevet til et smukt og informativt værk. Et sart, men betydende værk."

⭐️⭐️⭐️⭐️ Anne Liisberg, Iscene.

"Verden i mine øjne placerer sig på fineste vis i tidens fremskrivning af oversete kvinder med sit tyst-insisterende portræt af en dedikeret forsker. [...] Verden i mine øjne bliver også et interessant bekendtskab i Pernille Gardes særlige kombination af ord og cirklens grundbevægelse, der varieres tempo- og niveaumæssigt til et eget tyst univers, der både kan være det underjordiske og den videnskabelige tankes fokus. Udtrykket mødes frugtbart med det billedmættede rum og med Mons Niklas Schaks meddigtende lydunivers, der har samme tyste, men insisterende tone. En tone, der rammer netop grundtonen i en uset forsker, men bemærkelsesværdig kvindes liv. [...] Verden i mine øjne forlener levnedsskildringen og de videnskabelige fakta med en fortættet poesi, der åbner fortællingen og historien op, og performancen vil derfor også være særdeles egnet i undervisningsregi."

Michael Svennevig, Msvennevig.blogspot

”Det er en beretning, der er fortalt næsten drømmende. Det er let at glide med ind i drømmen. Det er fascinerende med historier, der knytter alting sammen og cementerer den sammenhæng som vi nogle gange fravristes i det daglige. Man får troen tilbage på det hele i VERDEN I MINE ØJNE [...]. VERDEN I MINE ØJNE er en stille, sanselig oplevelse. Langsomt føres vi blidt og nænsomt ind i fortællingen om forskeren Marie Hammer (1907-2002). På universitetet overværer hun forelæsninger, der hensætter hende i en helt ny verden. Opdagelsen af disse nye verdener er forestillingen en meget smuk skildrer af.

Vibeke Wern, Danstidningen

"[...] en fin og sanselig præsentation af en fascinerende videnskabskvinde med blik for mosmiderne i mikrofaunaens forunderlige verden."